Østkanten Bluesklubb presenterer: Reidar Larsen

Billetter kr 250,-/medlemmer kr 200,- / 01.10.10 22:00 Del denne siden

"Norges ukronede blueskonge" Reidar Larsen kommer på besøk til Herr Nilsen denne kvelden.

Reidar Larsen ble født i Oslo i 1955, flyttet til Stavanger 5 år gammel og har bodd der siden. Som sønn av en pianobygger/-tekniker/-stemmer var det vel nærmest naturlig å ta pianotimer fra ca. 7 års alderen.

Dette la fundamentet for å bli med på banddannelse på ungdomsskolen omkring 1968, og første "offisielle" spillejobb i Stavanger 17. mai 1970. På denne tiden ble også en særlig interesse for bluestradisjonen vekket, først gjennom engelske bluesbaserte band, og etterhvert gjennom anskaffelsen av "svarte amerikanske"
plateutgivelser. Deretter fulgte diverse band innen både pop, rock og dansemusikk, og perioder som både halv- og helprofesjonell musiker. For eksempel ble året 1974 preget av første plateinnspilling med pop- og dansebandet Staccato, samt medvirkning til oppstarten av Stavangerensemblet.

I dag snakker vi om 12 egne albumutgivelser, hvorav to registrerte gullplater, medvirkning på en rekke andre utgivelser og ca. 100 konserter årlig gjennom mange år. Og kanskje har det ikke vært mer oppmerksomhet og positiv respons enn akkurat nå...

Selv forteller Reidar Larsen dette om tilblivelsen av albumet som kom i 2009:
Dette albumet har tatt både veldig lang og veldig kort tid. Tanker om en norskspråklig bluesbasert utgivelse går i hvert fall et par tiår tilbake – for eksempel så TONO-registrerte jeg sangen ”Little venn” i 1985...
Når jeg her bruker ordet ”bluesbasert” er det fordi hovedimpulsen min i alle år har vært bluestradisjonen i hele sin bredde, og da med svært så uklare grenser mot ”beslektede” sjangere som gospel, New Orleans-tradisjonen(e) og diverse Louisiana-uttrykk, samt ”sørstatsrock”, soul, samt litt mer ”jazzige” ting – kort sagt det vi kan kalle afroamerikanske musikkuttrykk særlig fra sørstats-regionen i USA. Å blande dette med tekster på Stavanger-dialekt har på ingen måte vært noen fremmed tanke, med min bakgrunn fra bl.a. Stavangerensemblet og Smalhans, samt mangeårige samarbeid med folk som Gunnar M. Roalkvam og Svein Tang Wa. Men det tok altså litt tid…

Innspillingen tok derimot veldig kort tid: vi brukte ei kort og intens uke etter prinsippet om ”live-i-studio” på grunnopptakene, gjorde noen få reparasjoner og pålegg gjort av gode venner og kollegaer som ekstrahjelp. Deretter (hurtig?) mixer. Og dermed var det i grunnen gjort. En grunntanke for meg har vært å la ’ekte håndspilt musikk’ gjennomsyre hele atmosfæren og sounden på plata, da jeg etter hvert velger å være betydelig mer opptatt av virkelig enn virtuelt liv! Så at det enkelte steder ligger igjen ”rester” fra studio er ikke helt tilfeldig, og blant annet en konsekvens av at noen av de sangene som opprinnelig var tenkt å fades ut har fått bli værende i hele sin lengde – og i tråd med tradisjonen åpent for improvisatorisk musikalsk dialog der og da, høyst farget av den enkelte musikers uttrykk samt mangel på andre tradisjoners ferdige og utskrevne arrangementer. Da håper vi bare at resultatet er blitt noe som er verd å høre på også for andre enn oss sjøl…!